Leerkrachten en specialisten
Om zich te kunnen ontwikkelen hebben kinderen een basis van veiligheid en vertrouwen nodig. Die basis creëren we met een hecht team van leerkrachten en specialisten. Het team van de Cornelis Musiusschool werkt al jaren met elkaar samen en kent weinig verloop. Dat zorgt voor rust bij kinderen, ouders en medewerkers.
Interne specialisten voor leerlingen
De Cornelis Musiusschool heeft naast leerkrachten een aantal specialisten in huis die kinderen en ouders ondersteunen op verschillende vlakken:
- Logopedist: ondersteunt leerlingen in hun taal- spraakontwikkeling
- Dyslexie specialist: ondersteunt leerlingen die moeite hebben met lezen en spelling
- Gedragsspecialist: ondersteunt leerlingen die extra onderwijs en ondersteuning nodig hebben op sociaal en emotioneel gebied. Deze specialist begeleidt ook de uitvoering van de kanjertraining (lessen en oefeningen die onderling vertrouwen in groepen bevorderen en er zo voor zorgen dat de sfeer in groepen goed blijft of wordt) in de groepen
- Vakleerkracht bewegen: ondersteunt kinderen die extra aandacht nodig hebben op motorisch gebied. Deze leerkracht heeft de opleiding voor Motorische Remedial Teaching afgerond. Wanneer kinderen niet mee kunnen komen en/of geen plezier hebben bij sport- en beweegactiviteiten op school of bijvoorbeeld de sportvereniging, dan kunnen ouders de hulp inschakelen van deze leerkracht. Deze leerkracht zorgt ervoor dat door middel van speelse activiteiten de motorische vaardigheden van kinderen gestimuleerd worden.
Externe deskundigen voor leerlingen en ouders
In sommige gevallen kan het nodig zijn kennis buiten de school in te zetten. Daarbij kunt u denken aan een psycholoog of orthopedagoog, een schoolarts of een leerplichtambtenaar. De Cornelis Musiusschool heeft intensieve samenwerkingsverbanden met een aantal externe deskundigen.
Specialisten voor verbeteren onderwijsaanbod
Tot slot zijn er specialisten die een belangrijke bijdrage leveren aan het steeds weer verbeteren van ons onderwijsaanbod:
- Taalspecialist: is gericht op het bevorderen van de kwaliteit van het taalonderwijs
- Rekenspecialist: is gericht op het bevorderen van de kwaliteit van het rekenonderwijs
- IPC coördinator: coördineert het IPC programma (thematisch werken)
- ICT specialist: coördineert de inzet van verschillende digitale middelen binnen de school