Het beste onderwijs voor ieder kind
De Cornelis Musiusschool heeft gekozen voor een sterk onderwijsconcept, waarbij het actief aanleren van basisvaardigheden gecombineerd wordt met het toepassen van de aangeleerde basisvaardigheden bij het werken aan betekenisvolle activiteiten. In de groepen 1 en 2 wordt ontwikkelingsgericht gewerkt aan de hand van thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. In de groepen 3 t/m 8 is er tijdens de ochtenduren gerichte aandacht voor het actief aanleren van de basisvaardigheden taal, rekenen en lezen aan de hand van het effectieve directe instructiemodel (EDI). In de middagen wordt er in alle groepen thematisch gewerkt aan de hand van thema’s die kinderen uitdagen de wereld en zichzelf beter te leren kennen.
Klassikaal onderwijs en veel individuele aandacht
Op de Cornelis Musiusschool wordt er in de groepen 3 t/m 8 gedurende de ochtenden klassikaal onderwijs gegeven. Dat betekent niet dat ieder kind hetzelfde doet op hetzelfde moment. Kinderen van dezelfde leeftijd zitten in hun vertrouwde basisgroep, maar krijgen lesstof aangeboden die aansluit bij hun ontwikkeling en onderwijsbehoeften. Kinderen krijgen de ruimte om in hun eigen tempo te leren en krijgen extra ondersteuning waar nodig. Voor kinderen met specifieke leerachterstanden, bijvoorbeeld op het gebied van taal, wordt extra ondersteuning aangeboden, passend bij hun niveau. Voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, wordt de reguliere lesstof verkort, zodat er ruimte is voor het werken aan extra uitdagende opdrachten. Zo kan ieder kind zich optimaal ontwikkelen op een manier die bij hem/haar past.
Werken met thema’s maakt leren makkelijker en leuker
Gedurende de middagen werkt de Cornelis Musiusschool met thema’s van IPC (International Primary Curriculum). Dit is een manier van werken die er van uitgaat dat kinderen het meest leren als je hen boeiende, actieve en betekenisvolle activiteiten aanbiedt.
Binnen één thema komen alle zaakvakken (zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek) en creatieve vakken (zoals kunst of muzikale vorming) aan bod. De vakken staan niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. De praktijk leert dat kinderen hierdoor sneller verbanden leggen, dat ze leren denken vanuit verschillende invalshoeken, maar vooral ook dat ze actiever deelnemen aan het onderwijs en dus makkelijker leren. Binnen ieder thema is er aandacht voor internationalisering en 21st century skills. De kinderen maken kennis met onderzoeksvaardigheden en oefenen deze toe te passen. Doordat er veel wordt samengewerkt aan opdrachten en van kinderen gevraagd wordt hun eigen werk te presenteren, oefenen ze belangrijke vaardigheden, die nodig zijn in de maatschappij van de toekomst. Ieder thema eindigt met een thema-afsluiting, waarbij kinderen presenteren wat ze in de afgelopen periode geleerd hebben.
Digitale middelen
Kinderen werken in alle groepen met verschillende digitale middelen: in de kleutergroepen gebruiken kinderen iPads, in de groepen 3 en 4 travelmates (kleine laptops met een touchscreen) en vanaf groep 6 werken kinderen met Snappets (een tablet waarmee kinderen opdrachten krijgen op hun eigen niveau en tempo). Vanaf groep 4 werken kinderen ook met laptops, zodat zij toegang hebben tot diverse educatieve software en bijvoorbeeld presentaties kunnen maken over een thema waaraan zij werken.
Educatieve partners voor lezen, kunst, cultuur en techniek
De Cornelis Musiusschool werkt niet alleen met eigen materialen en lesmiddelen, maar ook met materialen van andere partijen.
De school heeft een eigen schoolbibliotheek, de Vindplaats, waar de kinderen boeken kunnen lenen. In samenwerking met een professional van DOK worden in de Vindplaats activiteiten georganiseerd in het kader van de bevordering van het technisch lezen, het begrijpend lezen en de uitbreiding van de woordenschat.
De school gebruikt ook koffers en lesmaterialen van de VAK Delft (kunstcentrum), en de Papaver (centrum voor milieu- en natuureducatie). Via het kunst- en cultuureducatieprogramma ‘de Kunstklik’ maken kinderen kennis met verschillende kunstuitingen.
Voor techniekonderwijs maakt de school gebruik van de maakboxen en lessen van de Maakotheek in Rotterdam. Zo kan de school gebruik maken van allerlei nieuwe technieken en materialen zoals een 3D printer.
Bewegingsonderwijs en zwemles
Vanaf groep 3 krijgen de kinderen twee keer per week gymles van een vakleerkracht. In groep 4 krijgen kinderen één keer per week zwemles. Kinderen gaan dan met de bus naar het Sportfondsenbad.
Volgen van de ontwikkeling
Op de basisschool presteren kinderen niet allemaal op hetzelfde niveau. Het ene kind zal zonder veel problemen de ontwikkeling doormaken die past bij de betreffende leeftijd, het andere kind kan daar (tijdelijk) moeite mee hebben of zoekt juist extra uitdaging in de leerstof. Het is zaak dat de leerkracht de ontwikkeling van de kinderen goed volgt en op tijd signaleert wanneer een kind extra aandacht nodig heeft en hier het onderwijsaanbod op afstemt.
De Cornelis Musiusschool gebruikt een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling die kinderen doormaken te kunnen volgen. Door toetsen, observeren, registreren en analyseren weten leerkrachten op welk niveau leerlingen werken en of ze extra instructie of extra uitdaging nodig hebben.
KIJK!
In groep 1/2 gebruiken we het observatie- en registratiesysteem KIJK! om de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen. Met de beschikbare gegevens worden nieuwe ontwikkelingsdoelen op de gebieden sociaal-emotionele ontwikkeling, taalontwikkeling, rekenontwikkeling en motorische ontwikkeling opgesteld.
Cito leerlingvolgsysteem
In de groepen 3 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van het Cito leerlingvolgsysteem. Naast de methodetoetsen die gebruikt worden om de taal-, lees- en rekenontwikkeling van de kinderen nauwgezet te volgen en bij te sturen, krijgen de kinderen 2x per jaar Cito-toetsen om hun leeropbrengsten in beeld te brengen. De groepsleerkracht vergelijkt de Cito-resultaten met de resultaten van de methodetoetsen en gebruikt deze informatie om het onderwijsaanbod voor de komende periode zo goed mogelijk af te stemmen op wat de leerlingen in de groep nodig hebben.
Route 8 eindtoets
In groep 8 gebruiken we de digitale Route 8 eindtoets om te bepalen in hoeverre de kinderen de einddoelen van het basisonderwijs hebben behaald. De Cornelis Musiusschool heeft voor de Route 8 gekozen omdat deze goed aansluit bij de onderwijsvisie van de Cornelis Musiusschool. Doordat de toets digitaal is, is het mogelijk de toetsvragen af te stemmen op het niveau van het kind. Kinderen krijgen dus geen vragen die veel te moeilijk of juist veel te makkelijk zijn. Deze toets sluit goed aan bij de manier van onderwijzen waar de Cornelis Musiusschool voor staat; ook de beste toets voor ieder kind.
Klassikaal onderwijs en veel individuele aandacht
Op de Cornelis Musiusschool wordt er in de groepen 3 t/m 8 gedurende de ochtenden klassikaal onderwijs gegeven. Dat betekent niet dat ieder kind hetzelfde doet op hetzelfde moment. Kinderen van dezelfde leeftijd zitten in hun vertrouwde basisgroep, maar krijgen lesstof aangeboden die aansluit bij hun ontwikkeling en onderwijsbehoeften. Kinderen krijgen de ruimte om in hun eigen tempo te leren en krijgen extra ondersteuning waar nodig. Voor kinderen met specifieke leerachterstanden, bijvoorbeeld op het gebied van taal, wordt extra ondersteuning aangeboden, passend bij hun niveau. Voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, wordt de reguliere lesstof verkort, zodat er ruimte is voor het werken aan extra uitdagende opdrachten. Zo kan ieder kind zich optimaal ontwikkelen op een manier die bij hem/haar past.